همه چيز درباره اتم و ذرات بنيادي
نوشته: حسين جوادي
گر بخواهيم مطلبی را درباره هر يک از فيلمهای بهرام توکلی بنويسيم لاجرم بايد به بررسي يک سری المان های محتوايی که در هر 4 فيلم وی وجود دارد بپردازيم. البته شايان ذکر است که فيلم هاي ايشان مثل هر فيلم استاندارد ديگري که قسمتی از يک تريلوژي يا چندگانه نباشد، موجوديتی مستقل دارد و به تنهايي مي تواند مورد درک و دريافت حسی و عقلی قرار بگيرد. منتهي شرح يک سري ويژگي ها به خصوص ويژگی هاي محتوايی که به جهانبينی آثار کارگردان مرتبط است باعث ميشود که فيلم به صورت همه جانبه تری مورد بررسی و کنکاش قرار گيرد.
يکی از مواردی که در بدو روبرويی با فيلمهای بهرام توکلی به نظرمان ميرسد بحث روياپردازی وخيالپردازی شخصيت هاست. اين بحث در \"پابرهنه در بهشت\" کمرنگ تر ولی در \"پرسه در مه\" و \"اينجا بدون من\" بسيار پررنگ وجود دارد. در \"پابرهنه در بهشت\" شخصيت سرباز که عاشق يکی از بيماران قرنطينه بانوان است به روياپردازي درباره ابعاد ازدواج با او ميپردازد. وقتی حقيقت بر ما آشکار ميشود که زن روياهای او را ميبينيم که يکي از بيماران قرنطينه زنان است (با بازی جواهريان)، در \"پرسه در مه\" از اين مورد جزئی بسیار فراتر ميرويم .
نقد: امیر حسین اسلامی نژاد
تعداد صفحات : 40